Místní akční plán vzdělávání pro území ve správním obvodu obcí s rozšířenou působností Ústí nad Orlicí a Česká Třebová.

Dlouhodobé aktivity v MAP

Podívejte se, na naše dlouhodobé události.

Vzdělávání pedagogických pracovníků v nástrojích na diagnostiku klimatu třídy (A)

01.01.2024

Projekt se týká SO ORP Žamberk a Králíky.
Projekt je realizován v rámci podaktivity 4.A Vzdělávání pedagogických pracovníků v nástrojích na diagnostiku klimatu třídy.

Vzdělávání pedagogických pracovníků v nástrojích na diagnostiku klimatu třídy

Podpůrná aktivita pro pedagogy

Projekt byl zaměřen na podporu rozvoje kompetencí pedagogů pro práci se skupinou/třídou. Byl rozdělen na dvě části.

Tato část A byla zaměřena na obecné principy a dovednosti pedagogických pracovníků v oblasti práce s klimatem skupiny.

Obě části byly zaměřeny na to, aby pedagogové dostali možnost vyzkoušet si v praxi vedení vzdělávacích aktivit moderními didaktickými formami a získali k tomu zpětnou vazbu od odborníků.

Hlavním cílem aktivity byla kombinace samotného vzdělávání s dalšími formami podpory profesního růstu formou interaktivních workshopů zaměřených na nácviky získaných znalostí a metodickou podporu tutorů. V průběhu projektu byl zapojený pedagogický pracovník podpořen min. 30 hodinami DVPP a byla mu poskytnuta další podpora a zpětná vazba při implementaci získaných dovedností do vlastní pedagogické praxe ze strany tutora. Vzdělávání bylo vedeno moderními didaktickými metodami – využito bylo kooperativní vyučování a simulace situací.

Pedagogický pracovník se podílel na tvorbě příkladů dobré praxe a zároveň získal náměty dalších účastníků ověřené v pedagogické praxi (podpora sdílení). Získal soubor pomůcek potřebných pro práci se skupinou.

Proč byl projekt potřebný?
Analytická šetření v zájmovém území, závěry ze setkání členů pracovních skupin a s dalšími zástupci odborné veřejnosti ukazují na potřebnost pracovat s žákovskou skupinou, pečlivě vyhodnocovat vrstevnické vztahy uvnitř skupiny a dále s výstupy pracovat. Tato potřeba je ještě výraznější v období po covidových opatřeních, kdy byly školy uzavřené a část dětí a žáků se dosud obtížně adaptuje na obnovení prezenční výuky.

Dalším faktorem byl příchod dětí s OMJ ve větším měřítku.

Všechny tyto okolnosti kladou na pedagogy zvýšené nároky na práci se skupinou, zároveň dochází k přetíženosti odborných pracovišť a proto se jako žádoucí jeví zvyšování kompetencí pedagogoů uvnitř škol v této oblasti.

Aktivita zároveň reflektovala potřebu bezpečné implementace získaných dovedností pod metodickým vedením a poskytováním zpětné vazby po dobu realizace projektu ze strany tutora.

Co projekt přinesl:

Dětem, žákům ZŠ:

  • naučili se spolupracovat ve skupině a hledat cesty ke spolupráci,
  • naučili se vnímat a respektovat stanoviska ostatních,
  • naučili se formulovat svá stanoviska s respektem k názoru ostatních.

Pedagogickým a nepedagogickým pracovníkům:

  • získali nové poznatky, které rozšíří jejich profesní kompetence pro práci se skupinou žáků.

Aktuální informace

... pro zapojené školy

Kontaktní osoba:

MAP Žamberk a Králíky:

Zapojené školy

  • ZŠ Jablonné nad Orlicí
  • Speciální základní škola Králíky
  • ZŠ Nádražní Žamberk
  • ZŠ 28. října Žamberk
  • ZŠ a MŠ Červená Voda
  • SŠ a ZŠ Žamberk
  • ZŠ a MŠ Bystřec
  • Masarykova ZŠ a MŠ Kunvald
  • Gymnázium Žamberk 

Proběhlé aktivity

úspěšně za námi

29. ledna 2024

V ZŠ Žamberk, Nádražní 743 proběhlo první Vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti práce se třídou. Tématem bylo Klima třídy a autorita učitele.

26. února 2024

Proběhlo druhé Vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti práce se třídou. Tématem bylo vedení třídnických hodin.

18. března 2024

Proběhlo 3. Vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti práce se třídou. Pedagogové se věnovali tématu Šikana. Měli možnost podělit se o své zkušenosti a získat rady od ostatních pedagogů.

22. dubna 2024

Proběhlo 4. Vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti práce se třídou. Pedagogové se věnovali praktickým nácvikům aktivit pro práci se třídou.

10. června 2024

Proběhlo 5. Vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti práce se třídou.

Během školního roku 2024/2025

Proběhlo 36 náslechových třídnických hodiny v zapojených školách.
Jedním z výstupů projektu MAP OP JAK je Sborník metodických materiálů pro práci se třídou, který vznikl ve spolupráci s pedagogy zapojenými do projektu. Obsahuje 36 ověřených pracovních listů a scénářů třídnických hodin. Materiály byly vyzkoušeny v praxi, konzultovány s odborníky a upraveny podle zkušeností z reálného školního prostředí.
Sborník je praktickým nástrojem pro učitele, kteří chtějí vést třídnické hodiny smysluplně, srozumitelně a s jasným cílem – posilovat zdravé vztahy mezi žáky a podporovat soudržnost třídního kolektivu.

Sborník ke stažení naleznete ZDE.

 

24. září 2025

Proběhlo závěrečné setkání zapojených učitelů a tutorů – sdílení zkušeností.