
Projekt se týká SO ORP Žamberk a Králíky.
Projekt je realizován v rámci podaktivity 4.A Vzdělávání pedagogických pracovníků v nástrojích na diagnostiku klimatu třídy.
Vzdělávání pedagogických pracovníků v nástrojích na diagnostiku klimatu třídy
Podpůrná aktivita pro pedagogy
Projekt byl zaměřen na podporu rozvoje kompetencí pedagogů pro práci se skupinou/třídou. Byl rozdělen na dvě části.
Tato část A byla zaměřena na obecné principy a dovednosti pedagogických pracovníků v oblasti práce s klimatem skupiny.
Obě části byly zaměřeny na to, aby pedagogové dostali možnost vyzkoušet si v praxi vedení vzdělávacích aktivit moderními didaktickými formami a získali k tomu zpětnou vazbu od odborníků.
Hlavním cílem aktivity byla kombinace samotného vzdělávání s dalšími formami podpory profesního růstu formou interaktivních workshopů zaměřených na nácviky získaných znalostí a metodickou podporu tutorů. V průběhu projektu byl zapojený pedagogický pracovník podpořen min. 30 hodinami DVPP a byla mu poskytnuta další podpora a zpětná vazba při implementaci získaných dovedností do vlastní pedagogické praxe ze strany tutora. Vzdělávání bylo vedeno moderními didaktickými metodami – využito bylo kooperativní vyučování a simulace situací.
Pedagogický pracovník se podílel na tvorbě příkladů dobré praxe a zároveň získal náměty dalších účastníků ověřené v pedagogické praxi (podpora sdílení). Získal soubor pomůcek potřebných pro práci se skupinou.
Proč byl projekt potřebný?
Analytická šetření v zájmovém území, závěry ze setkání členů pracovních skupin a s dalšími zástupci odborné veřejnosti ukazují na potřebnost pracovat s žákovskou skupinou, pečlivě vyhodnocovat vrstevnické vztahy uvnitř skupiny a dále s výstupy pracovat. Tato potřeba je ještě výraznější v období po covidových opatřeních, kdy byly školy uzavřené a část dětí a žáků se dosud obtížně adaptuje na obnovení prezenční výuky.
Dalším faktorem byl příchod dětí s OMJ ve větším měřítku.
Všechny tyto okolnosti kladou na pedagogy zvýšené nároky na práci se skupinou, zároveň dochází k přetíženosti odborných pracovišť a proto se jako žádoucí jeví zvyšování kompetencí pedagogoů uvnitř škol v této oblasti.
Aktivita zároveň reflektovala potřebu bezpečné implementace získaných dovedností pod metodickým vedením a poskytováním zpětné vazby po dobu realizace projektu ze strany tutora.
Co projekt přinesl:
Dětem, žákům ZŠ:
- naučili se spolupracovat ve skupině a hledat cesty ke spolupráci,
- naučili se vnímat a respektovat stanoviska ostatních,
- naučili se formulovat svá stanoviska s respektem k názoru ostatních.
Pedagogickým a nepedagogickým pracovníkům:
- získali nové poznatky, které rozšíří jejich profesní kompetence pro práci se skupinou žáků.
Aktuální informace
... pro zapojené školy
Kontaktní osoba:
MAP Žamberk a Králíky:
- Michaela Boková, odborná manažerka MAP,
michaela.bokova@centrum.cz, TEL. Č. 737 487 337
Zapojené školy
- ZŠ Jablonné nad Orlicí
- Speciální základní škola Králíky
- ZŠ Nádražní Žamberk
- ZŠ 28. října Žamberk
- ZŠ a MŠ Červená Voda
- SŠ a ZŠ Žamberk
- ZŠ a MŠ Bystřec
- Masarykova ZŠ a MŠ Kunvald
- Gymnázium Žamberk
Proběhlé aktivity
úspěšně za námi
29. ledna 2024
V ZŠ Žamberk, Nádražní 743 proběhlo první Vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti práce se třídou. Tématem bylo Klima třídy a autorita učitele.
26. února 2024
Proběhlo druhé Vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti práce se třídou. Tématem bylo vedení třídnických hodin.
18. března 2024
Proběhlo 3. Vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti práce se třídou. Pedagogové se věnovali tématu Šikana. Měli možnost podělit se o své zkušenosti a získat rady od ostatních pedagogů.
22. dubna 2024
Proběhlo 4. Vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti práce se třídou. Pedagogové se věnovali praktickým nácvikům aktivit pro práci se třídou.
10. června 2024
Proběhlo 5. Vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti práce se třídou.
Během školního roku 2024/2025
Proběhlo 36 náslechových třídnických hodiny v zapojených školách.
Jedním z výstupů projektu MAP OP JAK je Sborník metodických materiálů pro práci se třídou, který vznikl ve spolupráci s pedagogy zapojenými do projektu. Obsahuje 36 ověřených pracovních listů a scénářů třídnických hodin. Materiály byly vyzkoušeny v praxi, konzultovány s odborníky a upraveny podle zkušeností z reálného školního prostředí.
Sborník je praktickým nástrojem pro učitele, kteří chtějí vést třídnické hodiny smysluplně, srozumitelně a s jasným cílem – posilovat zdravé vztahy mezi žáky a podporovat soudržnost třídního kolektivu.
Sborník ke stažení naleznete ZDE.
24. září 2025
Proběhlo závěrečné setkání zapojených učitelů a tutorů – sdílení zkušeností.
.jpg)