
Projekt se týká SO ORP Ústí nad Orlicí a Česká Třebová.
Projekt je realizován v rámci podaktivity 5 Zvyšování kompetencí pedagogických pracovníků aneb moderní didaktika v matematice.
Zvyšování kompetencí pedagogických pracovníků
aneb moderní didaktika v matematice
Realizací této aktivity došlo k podpoře vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti matematické gramotnosti a k podpoře moderních didaktických forem vedoucích k rozvoji klíčových kompetencí. Zároveň aktivita podpořila vzájemné sdílení zkušeností a došlo k rozvoji kolegiální podpory mezi jednotlivými pedagogickými pracovníky. V rámci vzájemného profesního sdílení se pedagogové naučili své získané zkušenosti a dovednosti předávat jinému pedagogovi a prohloubili si tak své dovednosti v této oblasti. Zároveň se mohli inspirovat v přístupech a metodách při řešení podobných didaktických situací v běžném provozu školy. Pro efektivní přenos příkladů dobré praxe předali zapojení pedagogové získané zkušenosti a dovednosti ve své kmenové škole.
Hlavním cílem aktivity bylo posílení kompetencí a profesní růst pedagogických pracovníků v oblasti matematické gramotnosti a podpora využívání moderních didaktických forem ve vzdělávání. Dalším neméně důležitým cílem byla podpora a zajištění vzájemného sdílení dobré praxe a zkušeností mezi pedagogy. Dalším cílem byla motivace pedagogů k praktickému zavádění získaných dovedností a znalostí v dané oblasti do běžného vzdělávacího procesu a motivace k jejich používání ve vyšší míře.
Zdůvodnění potřebnosti projektu:
V průběhu projektu MAP III a na základě jednání odborné pracovní skupiny pro matematickou gramotnost se zjistilo, že v území je zapotřebí prohlubovat spolupráci mezi pedagogy stejných předmětů z různých škol a poskytnout jim prostor pro rozvoj jejich kompetencí. Aktivita poskytla organizační zajištění profesního rozvoje pedagogům a zároveň aktivita v rámci regionu podpořila sdílení a výměnu zkušeností mezi pedagogickými pracovníky a vytvoří prostor pro pravidelná setkávání pedagogických pracovníků z území a následně dojde k propojení škol v daném území.
Co projekt přinesl cílovým skupinám:
Pedagogickým a nepedagogickým pracovníkům:
- Zvýšení kompetencí pedagogických pracovníků v oblasti profesního a osobního rozvoje.
- Rozvoj klíčových kompetencí ve využívání a praktickému zažití moderních didaktických forem.
- Získání prostoru pro sdílení zkušeností.
- Propojení jednotlivých pedagogů v oblasti matematické gramotnosti v území.
Aktuální informace
…pro zájemce
Kontaktní osoba:
- Bc. Šárka Šmídová, DiS., odborná manažerka MAP, projektová manažerka IROP - udržitelnost,
smidova@mas.orlicko.cz, TEL. Č. 735 755 725
Zapojené školy
- ZŠ Dolní Dobrouč
- ZŠ a MŠ Libchavy
- ZŠ a MŠ Sopotnice
- ZŠ Bratří Čapků, Ústí nad Orlicí
- ZŠ Nádražní, Česká Třebová
- ZŠ Třebovská, Ústí nad Orlicí
Proběhlé aktivity
úspěšně za námi
Víkendová škola
1. – 3. 3. 2024 Víkendová škola
Ve Wellness Hotelu Říčky v Orlických horách proběhla akce, v rámci které se konaly vzdělávací workshopy vedené zkušenými lektory k rozvoji odborných vědomostí v oblasti matematické gramotnosti. Zúčastnilo se 13 pedagogů. Pedagogové měli možnost prakticky poznat a zažít metody, které podporují aktivizaci žáků ve vzdělávání.
2. víkendová škola
21. – 23. 3. 2025 - 2. víkendová škola
V Amenity Hotelu & Resortu Orlické hory v Deštné v Orlických horách proběhla akce, v rámci které se konaly vzdělávací workshopy vedené zkušenými lektory k rozvoji odborných vědomostí v oblasti matematické gramotnosti. Zúčastnilo se 13 pedagogů. Pedagogové měli možnost prakticky poznat a zažít metody, které podporují aktivizaci žáků ve vzdělávání.
Metodická setkání pro zapojené pedagogy
15. 5. 2024 Metodické setkání pro zapojené pedagogy
Proběhlo 1. metodické setkání zapojených pedagogů v ZŠ Libchavy.
9. 10. 2024 Metodické setkání pro zapojené pedagogy
Proběhlo 2. metodické setkání zapojených pedagogů v ZŠ Bratří Čapků v Ústí nad Orlicí.
29. 4. 2025 Metodické setkání pro zapojené pedagogy
Proběhlo 3. metodické setkání zapojených pedagogů v ZŠ Nádražní, Česká Třebová.
4. 11. 2025 Metodické setkání pro zapojené pedagogy
Proběhlo 4. metodické setkání zapojených pedagogů v ZŠ Sopotnice.
Setkání bylo zaměřeno na sdílení zkušeností a příkladů dobré praxe mezi zapojenými pedagogy. Účastníci prezentovali dosažené výsledky, diskutovali nad průběhem realizovaných aktivit a reflektovali jejich přínos pro výuku. Součástí setkání bylo rovněž celkové zhodnocení průběhu a výstupů aktivity, jelikož se jednalo o závěrečnou fázi v rámci projektu.
Ukázková hodina
11. 12. 2024 Ukázková hodina
V ZŠ Libchavy proběhla ukázková hodina Činnostní prvky výuky a hravé aktivity ve výuce matematiky v 1. ročníku ZŠ.
28. 5. 2025 Ukázková hodina
V ZŠ Sopotnice proběhla ukázková hodina Činnostní prvky výuky a hravé aktivity ve výuce matematiky v 5. ročníku ZŠ.
12. 11. 2025 Ukázková hodina
V ZŠ Nádražní, Česká Třebová proběhla ukázková hodina Činnostně – herní výuka s prvky individuální i skupinové práce žáků ve 4. ročníku ZŠ.
Moderní didaktika v matematice – dva roky inspirace a profesního růstu
Pedagogové z regionu Ústí nad Orlicí a České Třebové se po dva roky setkávali, vzdělávali a sdíleli zkušenosti v rámci aktivity „Zvyšování kompetencí pedagogických pracovníků aneb Moderní didaktika v matematice“. Projekt, realizovaný v rámci MAP, pomohl rozvíjet matematickou gramotnost, moderní didaktické přístupy a propojil učitele napříč školami.
Během dvou let proběhly dvě víkendové školy, čtyři odborná setkání pedagogů a tři ukázkové hodiny. Účastníci ocenili především praktický charakter vzdělávacích aktivit – workshopy vedené zkušenými lektory nabízely konkrétní metody a nápady, které mohli okamžitě využít ve výuce.
Víkendové školy se staly nejen prostorem pro získávání nových poznatků, ale i místem inspirace a profesního setkávání. Mnozí učitelé se poprvé osobně seznámili s kolegy z okolních škol, což otevřelo cestu k nové spolupráci a sdílení materiálů i zkušeností.
Důležitým momentem byla také série ukázkových hodin, které představily, jak lze moderní metody aplikovat přímo v hodinách matematiky – například činnostní výuku, využití digitálních nástrojů či situační hry podporující logické myšlení a spolupráci žáků.
Díky aktivitě došlo k viditelnému posílení profesní komunity učitelů matematiky v regionu.
Pedagogové získali nové dovednosti, ale také motivaci zkoušet inovativní metody a sdílet je se svými kolegy ve školách. Tím se přirozeně zvýšila kvalita výuky i zájem žáků o matematiku – řada škol uvádí, že žáci reagují na nové formy výuky pozitivněji a s větším zaujetím.
Závěrečná hodnocení projektu potvrdila, že propojení škol, sdílení zkušeností a praktická podpora učitelů mají zásadní vliv na kvalitu výuky. Učitelé, kteří se do projektu zapojili, dnes působí jako multiplikátoři dobré praxe ve svých školách a aktivně motivují kolegy k využívání moderních přístupů.
Aktivita „Zvyšování kompetencí pedagogických pracovníků aneb Moderní didaktika v matematice“ tak naplnila svůj záměr – přispěla k profesnímu růstu pedagogů, podpořila inovace ve výuce a propojila učitele napříč školami v regionu.
Děkujeme všem, kteří se do projektu zapojili, za jejich nadšení, spolupráci a chuť měnit výuku k lepšímu.
Těšíme se na pokračování společné práce v dalších aktivitách MAP!
.jpg)